Tuesday, July 15, 2008

Tip Keluarga Bahagia 3

Salam bahagia,

Sudah kenal "cinta" anda?kalau sudah kenal persoalan yang timbul adalah bagaimana hendak meneruskan perhubungan tersebut...Hari ini suka saya berkongsi mengenai tip keluarga bahagia yang ke-3 iaitu "keikhlasan".

Seperti mana saranan Rasulullah swt dalam hadith baginda yang mana bermaksud "segala amal itu bermula dengan niat". Di sini dapat dinyatakan bahawa setiap niat yang terbit daripada hati nurani kita adalah amat penting. Begitu juga di dalam perhubungan "cinta" kita yang mana matlamatnya adalah untuk membina keluarga bahagia. Justeru niat yang ikhlas atau dengan kata lain "keikhlasan" yang murni dalam membina keluarga bahagia teramat penting.

Mungkin selama ini kita jarang terfikir tentang apakah niat sebenar kita dalam membina keluarga terutama semasa fasa sebelum bernikah. Tidak salah jika saya katakan kebanyakan kita terlalu memikirkan soal duniawi iaitu material ataupun nafsu syahwat. sesetengah golongan terlalu sempit dalam memikirkan soal kahwin. Ada yang hendak glamour dan kaya raya bila sudah berkahwin. Ini merupakan salah satu faktor mengapa sesetengah perkahwinan tidak tahan lama justeru menjurus kepada keruntuhan rumahtangga.

Oleh yang demikian, tanamlah niat yang baik untuk membina rumahtangga. Niat untuk membina keluarga yang bahagia dan diredhai oleh Allah. Apabila kita sentiasa ikhlas dalam membina keluarga, nescaya Allah akan sentiasa memberi rahmahNya dan sentiasa membuka jalan bagi setiap permasalahan yang timbul. Sesungguhnya setiap perkahwinan itu adalah Mawaddah.

Semoga ketemu kembali. Wassalam

No comments: