Wednesday, July 16, 2008

Anwar vs Shabery

Salam,

Kemeriahan program Debat Khas semalam umpama seperti kemeriahan debat calon presiden US pulak. Itulah yang dapat kita lihat dahulu. Terdetik dalam hati ini "kan bagus kalau debat macam ini dilaksanakan keti PRU 12 baru-baru ini"....

Terdapat banyak komen dari pelbagai pihak sempena debat di antara DS Anwar dengan Dato Shabery di kaca TV semalam...bermula dari sebelum debat sehinggalah ke hari ini...masih segar di ingatan masing2 bagaimana hujah2 yang diberi oleh kedua-dua pendebat dalam membincangkan isu kenaikan harga minyak.

Saya masih ingat sebelum debat bermula, pelbagai andaian telah dibuat oleh pelbagai pihak tentang apa yang akan dikemukakan oleh DS Anwar dalam debat. Seperti biasa ramai yang mengandaikan DS Anwar akan menggunakan isu dana Petronas untuk menurunkan harga minyak. Namun apa yang berlaku di permulaan debat sungguh mengejutkan apabila DS Anwar mengeluarkan point yang cukup bernas di mana isu IPP di keluarkan. Mungkin ramai yang sudah lupa akan isu ini. Tidak timbul sedikit pun dari mulut DS Anwar untuk mempergunakan Petronas dalam isu kenaikan harga minyak ini. Apa yang ditekankan adalah pengurusan kerajaan itu sendiri iaitu BN. Di sini lah kita dapat lihat kematangan DS Anwar, kena dengan status nya sebagai "otai" politik.

Bagaimana pula dengan Shabery?bagi saya umpama langit dengan bumi. Tidak padan dengan statusnya sebagai Menteri Penerangan atau masih kekal seperti dulu-dulu kementerian ini hanya sebagai Menteri TV...di suruh debat pasal isu minyak, dia debat pasal isu Anwar..sungguh memalukan & boleh dikatakan membuang masa sahaja. Sebagai rakyat, kita mahu dengar dari kerajaan kalau boleh apa yang akan dibuat untuk menurunkan harga minyak & memulihkan kembali ekonomi negara kita...Bukannya kata2 biasa yang hanya dikeluarkan untuk tujuan membodek BOS!...langsung hujahnya yang lari tajuk & tidak memberikan apa2 manfaat kepada rakyat...Tidak kurang juga dengan penyokong2 nya yang hadir hanya tahu menepuk tangan apabila Shabery menyerang peribadi DS Anwar...macam budak2 kecik bergaduh!

Namun di sebalik kesedihan melihat gelagat Shabery semalam, terdapat sedikit kepuasan di hati ini apabila DS Anwar dapat juga menyampaikan info2 yang banyak lagi berguna untuk masyarakat serta memberikan lebih banyak keyakinan kepada rakyat akan kemampuan PR untuk memerintah Malaysia...Paling kurang dalam debat semalam, Ds Anwar memberikan komitment yang jitu untuk menurunkan harga minyak demi memperjuangkan nasib rakyat Malaysia dengan hujah2 yang begitu praktikal & effisen. Saya yakin akan ada lagi banyak kupasan2 dari pihak tertentu terutama dalam membongkar isu IPP yang sememangnya sudah lama dilupakan atau digelapkan dari mata rakyat.

Semoga PR akan terus komited untuk berjuang memperjuangkan nasib rakyat yang sudah lama menderita di atas kezaliman UMNO & BN.

No comments: