Monday, July 14, 2008

Selepas 100 hari pemerintahan....

Assalamualaikum,

Kini boleh dikatakan heboh di media massa memperkatakan tentang 100 hari pemerintahan terutama kepada pemerintahan negeri di bawah Pakatan Rakyat iaitu Kedah, Perak, Selangor & P.Pinang.

Namun begitu sedih kita katakan kerana kebanyakan media sekarang lebih mengambil pendekatan sebelah pihak sahaja apabila hanya memaparkan kelemahan & kekurangan negeri-negeri ini sahaja. Bagi saya etika seorang pemberita atau agensi berita telah tercalar ketika ini. Rakyat tidak diberikan ruang untuk mendapat berita yang sebenar agar dapat dinilai dengan waras.

Walaubagaimanapun melalui berita-berita yang telah disampaikan dapat kita lihat bagaimana kerajaan-kerajaan negeri baru di bawah PR ini begitu bersungguh-sungguh & komited untuk memajukan negeri masing-masing demi kebaikan rakyat. Kita dapat lihat bagaimana negeri Selangor & Perak dapat memberikan air percuma kepada rakyat. P.Pinang pula berjaya menarik pelaburan asing lebih RM1.2 Billion dalam masa 100 hari ini. Manakala tidak ketinggalan negeri Kedah yang tidak berapa kaya, dapat juga membuat perubahan dari segi pentadbiran tanah & cukai negeri tersebut. Ini baru sahaja 100 hari. Mungkin perkembangan yang lebih progressif akan dapat dilihat dalam masa setahun & seterusnya.

Namun begitu menjadi kehairanan kepada saya apabila tiada kedengaran berita daripada negeri-negeri BN selepas 100 hari pemerintahan terutama yang melibatkan Menteri Besar yang baru seperti Terengganu & Perlis. Apa sudah jadi? Malah kalau dilihat dari kontek pusat yang mana diperintah oleh BN, dalam masa 100 hari ini, hadiah yang diberi kepada rakyat adalah kenaikan harga petrol & Diesel sebanyak 41%....bukan sekadar itu sahaja, terdapat juga kenaikan harga makanan yang amat ketara seperti beras, ayam, tepung & lain-lain lagi. Apa lagi nak dikatakan...saya hanya mampu mengeluh sendirian...Cukup tinggi harga yang diletakkan kepada pengundi-pengundi BN pada pilihanraya ke-12 baru-baru ini...

Mungkin bermula hari ini kita boleh berfikir sekiranya kerajaan Bn sekarang masih tidak berubah, apa yang akan jadi 10 tahun akan datang...bukannya untuk kita tetapi untuk anak-anak kita...
fikir-fikirkan lah...........

No comments: