Thursday, July 10, 2008

PROTES atau KENA PROTES?

Walaupun telah berlalu 3 hari Himpunan Protes, namun masih hangat diperkatakan terutama di arena maya tentang peristiwa PROTES yang di PROTES. Pening juga ni...
Siapa sangka program anjuran Parti Pakatan Rakyat ini yang pada asalnya ingin memberi mesej kepada Kerajaan BN bagi membantah kenaikan harga minyak, bertukar menjadi membantah acara program Protes.

Pada dasarnya Himpunan Protes ini mempunyai satu matlamat yang sama & jitu mengenai isu semasa iaitu kenaikan harga minyak, namun berlaku sedikit pertembungan dalam acara-acara yang disediakan yang mana tidak dapat diterima sama sekali terutama oleh aktivis Islam yang dipelopori PAS. Sememangnya semua sudah sedia maklum tentang prinsip & dasar PAS yang ingin memperjuangkan Islam yang hakiki. Dalam peristiwa baru-baru ini dapat dilihat dengan jelas, terang lagi bersuluh bagaimana terdapat bertembungan yang ketara diantara prisip perjuangan Islam dengan prinsip perjuangan politik nasionalis. Di sini menampakkan banyak lagi yang perlu dipelajari oleh semua parti komponen PR dalam memacu agenda perjuangan bagi menjadi Pakatan kedua terbesar di Malaysia!

Namun Allah tidak menjadikan semua perkara yang buruk itu buruk. Kalau kita lihat dari segi hikmahnya terdapat pelbagai kebaikan malah lebih banyak daripada yang buruk tentang peristiwa hitam Protes baru-baru ini. Kita dapat lihat bagaimana parti-parti yang ada dalam PR ini mempunyai prinsip masing-masing yang teguh. Ini amat penting bagi menjamin survival parti bagi jangka masa yang panjang.

Selain itu, dapat kita lihat satu sikap yang harmoni dalam PR ini iaitu sikap saling tegur-menegur & sikap saling menerima teguran walaupun dari parti yang lain. Ini dapat dilihat dengan jelas apabila Pemuda PAS tanpa rasa takut & segan untuk menegur penganjur Protes ini yang mana Pengarahnya juga merupakan pimpinan PAS serta Saudara Hisyamudin Rais daripada PKR. Wah, ini baru dikatakan demokrasi!Ia sangat-sangat berbeza di dalam BN yang mana untuk menegur pimpinan atau parti komponen lain merupakan pantang larang yang amat ditakuti.

Hikmah dalam peristiwa hitam ini tidak setakat itu sahaja. Dapat dilihat juga bagaimana begitu syahdu apabila saudara Hishamudin memohon maaf kepada semua hadirin sejurus sahaja peristiwa yang tidak diingini itu sambil menitiskan air mata....dia dengan penuh rasa tanggungjawab mengakui kesilapan beliau atas kejadian itu. Tidak cukup dengan itu, Dr Hatta sebagai pengarah program dengan rasa rendah diri memohon kemaafan secara terbuka di depan lobi parlimen di atas kekalutan yang berlaku pada majlis tersebut. Inilah kebenaran yang jelas tanpa dibuat-buat oleh PR. Tidak perlu diajar, tidak perlu disuruh & dipaksa untuk berbuat demikian. Sememangnya PR sudah mempunyai pemimpin & ahli-ahli yang sebegitu sifatnya.

Semoga peristiwa hitam baru-baru ini di himpunan Protes akan lebih mewarnai senario politik negara serta mematangkan lagi sekalian parti komponen di dalam PR bagi memacu perjuangan membela nasib rakyat yang selama ini telah lama diperbodohkan dek BN.

No comments: