Friday, June 27, 2008

Tip Keluarga Bahagia 2

Assalamualaikum wrt

Alhamdulillah, bertemu kembali di hari Jumaat yang mulia ini. Masih ingat tulisan saya yang lalu berkenaan "Tip Keluarga Bahagia 1"? Mungkin telah ada yang mempraktikkan dalam perhubungan mereka terutama muda mudi yang baru sahaja hendak berjinak-jinak dalam alam percintaan.

Bagi Tip ke-2 kali ini, masih lagi saya tujukan kepada golongan fasa sebelum berkahwin. Jika Tip pertama saya bercakap mengenai "Cinta", di dalam Tip kedua ingin saya tulis mengenai "Kenal"

Tip ke-2: "Kenali pasangan anda"

Saya yakin pasti ramai di antara sahabat2 fikir akan kontradiksi di antara kedua-dua tip ini. InsyaAllah akan saya perjelaskan lagi berhubung tip ke-2 ini.

Pada pendapat saya, "bercinta" bukanlah sesuatu syarat wajib untuk mengenali pasangan kita. Terdapat banyak cara untuk mengenali pasangan kita tanpa perlu bercinta. Antaranya adalah:

1)Mengenali melalui ibubapa. Dalam kontek ini, kita perlu berusaha & berani untuk bertemu dengan ibubapa pasangan kita. Ia bukan sahaja bertujuan untuk mencari informasi secara terus malah sebaliknya. Perangai seseorang akan tergambar melalui sifat & cara hidup keluarga mereka. Bak kata pepatah melayu, "kuah manakan tumpah kalau tidak ke nasi". Selain itu, kita juga dapat menilai dari kontek diri sendiri samada akan dapat menyesuaikan diri dengan kehidupan keluarga pasangan.

2) Mengenali melalui kawan-kawan pasangan. Sudah menjadi fitrah manusia terutama wanita, untuk mencari kawan atau sahabat baik yang "sebulu" dengannya. Ini amatlah penting bagi mereka kerana sahabat baiklah yang akan menjadi teman dan tempat mengadu dimasa susah ataupun senang. Oleh itu, kalau dikirakan secara mudah, seseorang yang baik akan berjumpa dengan sahabat yang baik. Orang kaki disco akan berkawan dengan kaki disco. Orang kaki masjid pula tentunya akan berkawan dengan kaki masjid.

Daripada kedua-dua cara di atas boleh dikatakan secara umum bahawa persekitaran akan membentuk keperibadian seseorang itu.

Oleh itu, sudah kenal pasangan anda? InsyaAllah boleh cuba cara-cara ini. Nasihat saya kenali dulu pasangan anda sebelum membuat apa-apa keputusan yang muktamad.
Selamat mencuba.

Wassalam

No comments: